ontwerp verblijfspaviljoen - 1ste tranche station Rotterdam CS
Verblijfspaviljoen en commercieel paviljoen (Kiosk)
Project
Verblijfspaviljoen en commercieel paviljoen (Kiosk)
Locatie
Stations Leiden Centraal, Hoevelaken, Rotterdam Centraal, etc.
Opdrachtgever
ProRail / NS Stations
Jaar ontwerp
2008-2014
I.s.m.
Ontwerp pilotfase: blom&moors i.s.m. cepezed architecten Lichtconcept blom&moors i.s.m. Het Lux Lab
Uitvoering
Productie pilot:Jan Kuipers Nunspeet + div. toeleveranciers Productie 1e tranche: combinatie OFN/ Epsilon/Fabrique Productie 2e tranche: Epsilon, Armada Mobility
Jaar realisatie
pilotfase 2010 1e tranche 2013 2e tranche vanaf 2014
Visie
In Nederland zijn geen twee stations identiek. De stationsarchitectuur mág bijzonder zijn en daarom moeten de perrongebouwen zich bescheiden voegen in de diversiteit aan
architectuurstijlen. Door één architectonisch concept te ontwikkelen voor de gebouwtjes ten behoeve de wachtruimte en de Kiosk, is de groots mogelijke samenhang en rust nagestreefd. 
 
Belangrijke uitgangspunten voor beide paviljoens waren een zo groot mogelijke transparantie en comfort voor reizigers. ‘Buiten beleven wat binnen gebeurt’ was de leidraad zodat reizigers optimaal zicht hebben op elkaar, de trein en de omgeving en dat het commercieel aanbod ook van buitenaf gezien kan worden. Specifiek voor het commercieel paviljoen was de wens om geen installaties in het zicht te hebben. Een schaduwplint, terughoudendheid in materiaalgebruik en detaillering geven het ontwerp verfijning.
 
Pilot station Leiden Centraal
De ontwerpen voor de twee haast identieke paviljoens zijn getest op station Leiden, waar een wachtruimte en een Kiosk zijn geplaatst. Het constructieve principe voor de pilotontwerpen is ontwikkeld in samenwerking met cepezed architecten. Door dragend glas toe te passen konden de paviljoens zonder kolommen worden uitgevoerd. Voor de wachtruimte is een groot rond lichtobject ontworpen dat bijdraagt aan de herkenbaarheid bij avond. Ook is er geëxperimenteerd met een nieuw type glasmarkering in een vlakvullend zwart-witpatroon t.b.v. slechtzienden. 
 
Station Hoevelaken
Na de pilotfase zijn de ontwerpen aanbesteed voor de productie van een eerste grotere serie (1e tranche). De productie kwam daarmee in handen van de combinatie OFN/ Epsilon/Fabrique. Een aantal details zijn gewijzigd. Het principe van het dragende glas heeft plaats gemaakt voor een constructie met slanke stalen kolommen. De glasmarkering is gewijzigd in een ritme van pilvormige witte strepen. Karakteristieke ontwerpuitgangspunten zoals een zwevende plint, de combinatie glas-staal, een naadloze vloer en vlak ingebouwde verlichting zijn in het ontwerp gehandhaafd. Op station Hoevelaken zijn de eerste geklimatiseerde wachtpaviljoens met comfortabele houten banken geplaatst.
 
Station Rotterdam Centraal 
Ook op station Rotterdam zijn de nieuwe wachtruimtes geplaatst. Ondertussen is het concept voor de commerciële paviljoens i.s.m. met NS Stations en Fabrique doorontwikkeld naar een reeks Kiosken in verschillende afmetingen waardoor inpassing van bijvoorbeeld een toilet of retailautomaat mogelijk is.